gezonde levensstijl?, dat doe je zo!

Een gezonde levensstijl bereik je door 3 factoren goed in acht te nemen

  • eten
  • trainen
  • rusten

Een goede verhouding tussen deze 3 is goud waard.

Een gezonde levensstijl en eten

We hebben in het artikel gezonde voeding al gezien wat de juiste verhoudingen zijn tussen eiwitten, koolhydraten en eiwitten.

Maar het tijdstip waarop jij deze voeding tot jou neemt is ook heel belangrijk.

Zo is het v belangrijk om onmiddellijk na een training snelle koolhydraten te eten zoals een banaan.

Binnen 2 u na de training, en liefst nog sneller moet je een eiwit en koolhydraatrijke lunch eten. (bv: zilvervliesrijst met kip en broccoli)

Je kan ook nog binnen het half uur na de training een eiwit shake nuttigen.

Dit allemaal om de schade in je spieren te herstellen.

2u voor de training is het belangrijk om vooral koolhydraten te eten zodat je uw spieren voldoende voedingsstoffen geeft om de training te kunnen starten.

Een gezonde levensstijl en trainen

Een gezonde levensstijl gaat gepaard met een actieve levensstijl.

Doe zeker 3 x per week aan krachttraining samen met cardio of intervaltraining.

Luister naar je lichaam en ga zeker niets overbelasten.

Stel van te vore doelstellingen op:

  • Wil je spiermassa bijkomen
  • Wil je afvallen
  • Wil je uithouding trainen
  • Wil je toenemen in kracht

Al deze doelstellingen vragen een specifieke trainingsmethode.

Voor meer informatie rondom deze trainingsmethodes raad ik je dit artikel aan.

Een gezonde levensstijl en rusten

Rusten wordt vaak vergeten maar is even belangrijk als eten en trainen.

Geef je spieren de kans om te herstellen na een training. Heb je dus bv vandaag de borst getraind wacht dan zeker 2 tot 3 dagen om opnieuw deze spiergroep te trainen.

Het werkt namelijk zo:

Na een training komen er kleine scheurtjes in de spier. in de herstelfase groeien deze scheurtjes weer dicht en komt er nog een beschermlaagje over. Op deze manier krijgen we sterkere spieren.

Geef je uw spieren niet voldoende rust dan zullen de scheurtjes niet dichtgroeien met mogelijke spierschade tot gevolg.

Daarnaast is ook een goede nachtrust zeer belangrijk. probeer zeker 7 à 8u te slapen per nacht.

 

Gezonde levensstijl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*