Gezonde voeding

Gezonde voeding is 1 van de belangrijkste factoren om gezond door het leven te gaan.

Veel mensen denken dat ze geen vetten meer mogen eten als ze willen vermageren.

Dit is zeer fout.

Ons lichaam heeft vetten nodig om goed te draaien.

Een goed voedingsschema is onbetaalbaar wanneer je gewicht wil verliezen maar ook als je spiermassa wil opbouwen.

Gezonde voeding voor afvallen en spiergroei

Wie vet wil verliezen dan moet je voedingsschema als volgt opgebouwd worden.

  • Koolhydraten: 60 %
  • eiwitten: 25 %
  • vetten: 15 %

Wanneer we spieren willen opbouwen houden we in ons dagelijkse voedingsbehoefte rekening met:

  • Koolhydraten: 55 %
  • eiwitten: 30 %
  • vetten: 15 %

Omdat spieren meer eiwitten vragen.

Dus als we een voorbeeld nemen van een persoon die dagelijks 2000 calorieën nodig heeft en deze persoon wil afvallen dan heft hij volgende voedingsstoffen nodig:

  • 1200 calorieën uit koolhydraten
  • 500 calorieën uit eiwitten
  • 30 calorieën uit vetten.

De kwaliteit van de koolhydraten, eiwitten en vetten is ook heel belangrijk en haal je dus uit gezonde en gevarieerde voedingsbronnen.

BV: Voor je vetinname is het natuurlijk beter om roze zalm te eten in de plaats van frietjes 🙂

Gezonde voeding? Hoe maak je een schema?

Stap 1: bereken je vetpercentage

Dit kan je doen met een professionele weegschaal.

Je kan ook in bij de apotheker een huidplooimeter gaan kopen. Deze geven zeer exacte resultaten.

Stap 2: bereken je caloriebehoefte

Deze kan je berekenen via de formule van Katch-Mcardle

Als je uw gewicht en vetpercentage weet dan kan je dit formulier invullen.

De rustmetabolisme die berekend wordt zijn de calorieën die je lichaam nodig heeft in rust. (dus om in leven te blijven zonder extra lichamelijke inspanning)

De caloriebehoefte is dus het aantal calorieën dat je lichaam in totaal nodig heeft.

Dit getal ga je gebruiken om je voedingsschema op te maken.

Wil je graag afvallen dan tel je hier 500 cal af en wil je graag spieren opbouwen tel je hier 500 calorieën bij.

gezonde voeding

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*